fbpx

מאמרים

הקורונה מכה בכלכלה הישראלית – השמאים יקצרו את הפירות?

משבר הקורונה הוא המשבר הגדול ביותר של הכלכלה הישראלית בזמן האחרון. עם זאת, גם בימים קשים אלה, חשוב לזכור שכבר ראינו משברים קשים ממנו. זהו משבר קל בהרבה בהשוואה לאינתיפאדה השניה למשל, או למשבר מניות הבנקים, ועבור השמאים, זוהי ככל הנראה גם הזדמנות של פעם בדור.

נגיף הקורונה. האם מעז ייצא מתוק?

לשם ההמחשה, ניתן להשוות בין מצבה של הכלכלה הישראלית ב-2002 לבין מצבה היום, הדבר יעזור לנו להבין מדוע אין סיבה לדאגה בכל הנוגע לעתיד הכלכלה הישראלית. ההבדל העיקרי בין התקופות הוא שבתחילת שנות האלפיים נכנסה ישראל לאינתיפאדה בתקופה רעה מבחינה כלכלית. היו אלה הימים שלאחר פיצוץ בועת הנאסדק, המדינה נאבקה אז ברמות חוב גבוהות ובאוכלוסיה גדולה מאוד שנשענה על מנגנוני רווחה וקצבאות ילדים. בימים ההם היה המשק הישראלי בסכנה אמיתית של פשיטת רגל ורק מדיניות כלכלית אמיצה הוציאה אותו ב-2003 לאחד העשורים המוצלחים בהיסטוריה.

היום לעומת זאת, נמצאת הכלכלה הישראלית במקום אחר לחלוטין. ראשית, שיעור האבטלה ומקבלי הקצבאות הוא הנמוך ביותר זה שנים. האיתנות האנרגטית, ההייטק המשגשג והחוב הממשלתי שהתכווץ מאפשרים לממשלה גמישות רבה במלחמה במשבר. גם אם תגדיל הממשלה את הגרעון הממשלתי בכמה אחוזי תוצר, הרי שיתרות הדולרים שרכש בנק ישראל בעשור האחרון, הנאמדים ביותר מ-100 מיליארד ₪, צפויים להוות כרית בטחון בכל מצב של פיחות מופרז של השקל.

העתיד הוורוד של הנדל"ן והשמאות

ההאטה הכלכלית במשק בעקבות המלחמה במשבר הקורונה פוגעת כמעט בכל הענפים בצורה קשה ביותר, אך ההתאוששות ממנה צפויה להיראות אחרת בכל ענף וענף. ענפי הפנאי כמו המסעדות, התיאטראות והתיירות, למשל צפויים לסבול מאוד, מכיוון שהם מהווים מותרות עבור הצרכן. סקטור הנדל"ן לעומת זאת לא יכול לעצור, אחרת לאנשים לא יהיה היכן לגור.

מהסיבה הזאת, פרוייקטים נדלניים שהוקפאו בתקופת המשבר חייבים יהיו לחזור לעבודה במהירות שיא מיד בתומו. פועלים זרים מסין ומדינות אחרות צפויים לשוב ולהיכנס לארץ והביקוש האדיר לשמאים בזמן כל-כך קצר צפוי לתת את אותותיו ברמות השכר. אם עד היום עלתה קרנו של שמאי המקרקעין בעקבות פריחת ענף הנדל"ן, כעת צפויה חשיבותו של השמאי להתגבר משמעותית בימים שלאחר משבר הקורונה.

מי שצפויים להנות מפירות הזינוק המחודש בפרוייקטים הנדלניים ובביקוש לשמאים יהיו בעיקר סטודנטים ומתמחים, בתקופה בה הביקוש המחודש צפוי להביא לזינוק בכמות ההצעות להתמחויות במשרדי השמאים המובילים. הצעות העבודה יפגשו היצע דליל יחסית של סטודנטים בעקבות שנים ארוכות של מחסור. ארגונים כגון הארגון לקידום והעשרת שמאים, שתפקידם לאגד מתמחים ושמאים מקבלים בימים אלה פניות ממשרדי שמאות גדולים המכינים את עצמם לימים שאחרי המשבר ולחיפושים מחודשים אחר סטודנטים שסיימו לימודי שמאות מקרקעין.

החיים שאחרי הקורונה: יותר משכנתאות, יותר פרוייקטים

בניגוד לענפים אחרים, ענף הנדל"ן מהווה עבור המדינה עוגן כלכלי ומקור מתמיד למיסים, ועבור הערים השונות מקור עיקרי להכנסה (ארנונה). מהסיבה הזאת, מדובר בענף שיש לממשלה אינטרס תמידי לתמרץ ולהגן עליו. אחת הפעולות הראשונות שבוצעו במהלך משבר הקורונה למשל, היתה דחיית תשלומי המשכנתא באמצעות הוראה שיירה של בנק ישראל. סנונית ראשונה זו כבר רומזת לנו על תמריצים נוספים שצפויים להתקבל ביתר שאת לאחר סיום המשבר.

בין האפשרויות הבולטות לתמריצים ממשלתיים, ניתן לצפות להקלה בדרישות ההון העצמי. אם כ-25% מערך הדירה נדרשו עד היום כהון עצמי, סביר להניח כי משקי בית שיוכיחו איתנות פיננסית יזכו לזכות להתחייב לפחות מזה, כאשר ההפרש יהיה בערבות ממשלתית.

דוגמאות נוספת להקלות אפשריות עשויות לכלול סובסידיות והקלות במיסוי. תכניות נדלניות ממשלתיות, בין אם הן מוצדקות או לא, עשויות להופיע בענף הנדל"ן כפי שתכנית מחיר למשתכן של השר כחלון עיצבה מחדש את תחום הבינוי והייזום בשנים בהן הופעלה.

המרוויחים הגדולים מהגידול הניכר בתכניות אלה הם לא רק הבנקים, הלווים והקבלנים, אלא כל נותני השירות של ענף הנדל"ן ובעיקר שמאי המקרקעין. מתמחים שיקדימו למצוא משרד, וסטודנטים שיקדימו את השוק וישכילו להירשם ללימודי שמאות מקרקעין אונליין המפוקחים ע"י הארגון לקידום והעשרת שמאים צפויים לגזור את הקופון לפני כולם, ובריבית גבוהה.