fbpx

שמאים ב-360 מעלות

כפי שלימדתי אתכם בקורס שמאי רכוש ונזקי חקלאות, תפקידו של שמאי הרכוש לאמוד אחר שווים של הנזקים שאירעו כתוצאה מנזקי שריפה, הצפה, פריצה ומכל סיבה אחרת. כפי שכבר ידוע לכם הדבר העיקרי המאפיין את מומחיותו של שמאי הרכוש הוא בקיאותו הענפה בתחומי הביטוח, הכיסויים והגנות שנרכשו ונכרתו בחוזה בין המבטח למבוטח וכן חקיקות רלוונטיות בענף. אולם גם אם אין לניזוק פוליסת ביטוח, ביכולתו של השמאי לחקור את הסיבה ל"ראש הנזק" ולתבוע מגורם צד ג' את האחריות לשיבוב ותשלום הנזק והחזרת המצב לקדמותו. לשמאי הרכוש מגוון רחב של ניסיון מקצועי וכלי עזר רבים העומדים לרשותו בכדי לבצע הערכות שווי ע"ב תוכנות מדף המקובלים בקרב אדריכלים, מהנדסים, יזמים, קבלנים ושמאים.

אולם ברצוני לחשוף אתכם לתחום נוסף הדורש מומחיות רבה בביצוע הערכות מחיר. מדובר על הערכת מחיר למוצרי אומנות, תכשיטים, כלי כסף, עתיקות, שטיחים ומוצרי יודאיקה. כדי להעריך את שווים נדרש להיות בקיא בסודות מקצוע הסוקר- מעריך שיעמיק עוד יותר את הידע בעולם השמאות. בכדי להיות מיומן ומקצועי בביצוע הערכות מחיר לפריטים שצוינו לעיל יש ללמוד ולהכיר את רזי המקצוע בדגש על אבחנה חדה לזיופים במוצרים שנראים העתק קרוב מאוד ליצירת המקור. בעידן הטכנולוגיות המודרניות המצויות היום התרחבה מאוד תופעת החיקויים וההעתקות על אף שתחום הזיופים הוא עתיק מקדמת דנן. מספר דוגמאות קטן שישפוך מעט אור על תחום רחב זה :

  • פסלים או ציורים עתיקים– הסוקר ילמד בהכשרתו לבדוק עפ"י החתימה על היצירה מיהו האומן, מאילו חומרים יוצרה יצירת האומנות, באילו טכנולוגיות יוצר הפסל, שיטות גילוף וחיבור, גיל היצירה בהתייחסות לעידן ביצוע יצירת האומן.
  • תכשיטי זהב, כסף – המשקל מתייחס למתכת עצמה ואילו הסוג מתייחס למידת הטוהר. הזהב הטהור ביותר מוגדר כ-24 קרט ואילו בכסף משתמשים לרוב בכסף סטרלינג אשר מכיל 92.5% כסף. שיבוץ אבנים – אם התכשיט משובץ באבנים יקרות כגון יהלום, ספיר, אודם ואחרות רמת היוקרה של האומן או החנות בה נקנה התכשיט . הערכת שווי הפריט נקבעת בהתאם לגורמים רבים כאמור, ביניהם : משקל והרכב המתכת,  איכות הפריט ומצבו הפיזי רמת העיצוב והגימור, תקופת המקור ורמת העיטור.
  • שטיחים בעבודת יד– שווים נקבע על פי מקורם, גילם, גודלם, החומר ממנו הם עשויים, מצבם הפיזי ועוד. בבדיקה ראשונית נבחן את הפינה האחורית של השטיח . מקור השטיח – שטיחים בעבודת יד נארגו על פי רוב באפגניסטן, איראן, תורכיה, הודו, סין או בקווקז . ניתן להעריך את גילו של השטיח באמצעות הצבעים. במקרה זה נבדוק האם השטיח קרוע או משופשף, האם אוחסן בצורה נכונה. כתוצאה מבדיקת גורמים אלו וגורמים נוספים, נוכל להעריך את שווי השטיח.
  • מוצרי עתיקות– המונח מתייחס לפריטים שונים, ביניהם שידות, ארונות, כסאות וכורסאות, נברשות, חפצי אומנות ,ציורים, פסלים, תכשיטים, כלי כסף, יודאיקה ועוד. שווים של אלה תלוי באותנטיות שלהם, מקורם, החומרים מהם הם עשויים והאמן שיצר אותם .

ניתן להתרשם שמקצועו של הסוקר-מעריך מאוד מרתק, מאתגר מאוד ובעל ידע בסודות מקצוע שאין בנמצא לרבים באוכלוסייה. יתרה מכך, עולמו המקצועי של הסוקר-מעריך מתממשק לעולמו של שמאי הרכוש, אי לכך כדי לבנות עצמנו להיות שמאים ב-360 מעלות,  נעמיק עבורכם את הידע שקיבלתם ממני עד כה ותפתחו עצמכם לעולם חדש של לימודי סוקר-מעריך.

שלכם,

רונן סולומון, ראש אגף רכוש וחקלאות, הארגון לקידום והעשרת שמאים בישראל.