fbpx

למדת שמאות רכוש במוסד לא מפוקח? תחוייב ללמוד שוב

העשור השלישי של המאה ה-21 ייזכר כעשור הפריצה של לימודי שמאות הרכוש בארץ, אך לא מהסיבות המוכרות. הזינוק המדהים במספר הנרשמים למסלול היוקרתי שינה לחלוטין את פני השוק ותפס את הרגולטור בהפתעה. כעת, נעשים מאמצים ראשונים להסדרת ורישוי הענף, מאמצים שצפויים להשאיר רבים מהסטודנטים והשמאים הלא מאוגדים ללא התמחויות, ואולי אף ללא עבודה.

 

ללמוד מהעבר

מגמת הרישוי בארץ אינה זרה לבעלי המקצועות החופשיים.  רבים מאנשי המקצוע התרגלו להנות מחופש עיסוק מוחלט, רק בשביל לגלות כי ביום בהיר אחד מישהו "הזיז את הגבינה" שלהם – הדרישה מהם להשתייך לארגון לא איחרה להגיע ועמה ההמתנה לרישיון המיוחל.

האחרונים להיתקל בדרישה לרישיון ולחברות בארגון  היו אך לפני מספר חודשים טכנאי המזגנים. ביום בהיר אחד נודע לבעלי המלאכה כי ללא רישיון לא יוכלו להמשיך ולעסוק במקצוע. כעת ייאלצו רבים מהם, שלא למדו במוסדות המפוקחים ע"י ההתאחדות, ללמוד שוב לקראת בחינות הרישוי, לימודים שעשויים היו להיחסך לאלה מהם שהיו לומדים מלכתחילה במוסדות המפוקחים ע"י ההתאחדות. במילים אחרות, ההחלטה שלא להשתייך לארגון פגעה בהם פגיעה קשה.

 

טכנאי מזגנים. יידרשו לרישיון בזמן הקרוב

 

שמאות רכוש – הסדרה מעבר לפינה

ממש כמו מקצועות רבים אחרים, גם בתחום שמאות הרכוש ההסדרה כבר נמצאת מעבר לפינה. בשנים האחרונות פועל ארגון השמאים בישראל לעיגון המקצוע בחוק ונראה כי בימים אלה צובר התהליך תאוצה. בכנס שנערך לאחרונה הסביר סמנכ"ל המועצה לצרכנות, ערן וולף, כי המועצה תומכת באופן פעיל בתהליך ההסדרה. "אנחנו נראה איך אנחנו יכולים לתמוך במהלך (ההסדרה)", הוא אמר. "(שמאי הרכוש) נמצאים בתווך שבין הצרכן לחברת הביטוח…חשוב להסדיר את המקצוע".

כעת כבר ברור כי התהליך נמצא בעיצומו, ורק הקמתה של ממשלה קבועה היא זו שמפרידה בין הרפורמה לבין השמאים והצרכנים. תהליכים דומים מתרחשים כל הזמן, כאשר רק לא מזמן למשל דחפו חברי הכנסת רועי פולקמן ועמיר פרץ הצעת החוק לביטול דה פקטו של רשימות הבנקים. גם במקרה של שמאות הרכוש, מאחורי הקלעים כבר מכינים חברי כנסת המקורבים לענף השמאות הצעת חוק רלוונטית שתסדיר את תחום שמאות הרכוש ותחייב כל שמאי להשתייך לארגון.

 

שמאים ישנים בעמידה

הסדרת תחום שמאות הרכוש עלולה להוות מכה קשה לשמאים ולסטודנטים שאינם מאוגדים. כפי שקרה במהלכי הסדרה אחרים בעבר, צפוי כי ברגע שתעבור הצעת החוק להסדרת ענף שמאות הרכוש יגלו הסטודנטים הלא מאוגדים שתהליך ההצטרפות לאיגוד קיים הוא ארוך מהצפוי וכי היו צריכים לעשותו מוקדם יותר. בשל הדרישה להשלים את הלימודים המוכרים ע"י הארגון הרלוונטי והצורך להתאים את רמת המקצועיות ללשון החוק, נמשך תהליך ההצטרפות זמן ממושך שאותו קשה לצפות מבעוד מועד.

הפתרון היחיד הנראה באופק למצב זה הוא להקדים את הצעת החוק ולהצטרף בהקדם לארגון המאגד את כלל השמאים ומפקח על תכני הלימוד של המוסד ממנו הם נרשמים. במקרה של הארגון לקידום והעשרת שמאים, עשוי הארגון לקבל גם סטודנטים שאינם שייכים למוסדות הנמצאים בפיקוחו, אך הדבר נתון לשיקול דעתו ובהתאם לתחומי הלימוד ולרמת הלימוד לה נחשף השמאי.

עם זאת, ישנם גם יתרונות נוספים להצטרפות לאיגוד שאינם קשורים אך ורק בעמידה בתנאי החוק העתידי להסדרת הענף. השתייכות לארגון טומנת בחובה בין השאר מתן עזרה בבחינות מטעם הארגון, סיוע בהשמה, מציאת התמחות ומתן עזרה בעררים רלוונטיים למועצות השונות של ענפי השמאות.

 

לפעול מבעוד מועד

סטודנטים ושמאים שעדיין לא משתייכים לאף ארגון עלולים לגלות על השינוי בחוק מאוחר מדי. הדבר נראה טריוויאלי, אך רוב האנשים שאינם מאוגדים אינם מקבלים דיוורי חדשות יומיומיים, אינם מוזמנים לכנסים ואינם חשופים להתפתחויות התמידיות של הענף וככאלה מקבלים את החדשות מאוחר מדי. הדבר נכון במיוחד עבור שמאים פעילים אשר כל חודש של איחור בהצטרפות עשוי להסב להם נזק של עשרות אלפי שקלים באובדן הכנסה. עבור הסטודנטים לעומת זאת, נעוצה הסכנה בבחירת מכללה שאינה תואמת את רמת הלימוד המקובלת על ארגוני השמאים ועל כן לא יוגרו לימודיהם לצורך חברות בארגון.

יש לכם שאלות על הצטרפות לארגון?  לחצו כאן ונשמח לסייע לכם.